OGB Design OGB Design OGB Design

Voor de dagelijkse

Algemeen coördinatie van De Voedselbank is aangesteld:


Antoinette Walenberg

M: 06-26 99 02 99



Het Bestuur van de stichting bestaat

uit zes leden, te weten:


Matty Moggré

Voorzitter@VoedselbankHarderwijk.nl


Martien de Vries

Secretaris@VoedselbankHarderwijk.nl


Annemarie van Voornveld

Penningmeester@VoedselbankHarderwijk.nl


Bestuurslid voor Putten:
Johan Goettsch


Bestuurslid voor Ermelo:
Willem Ros



ANBI



Doelstelling van De Stichting Voedselbank Harderwijk

De statutaire doelstelling van De Stichting luidt:

  1. Het bestrijden van (verborgen) armoede in de gemeenten Harderwijk, Ermelo en Putten door het inzamelen van overschotten van levensmiddelen van producenten en handelaren en deze overschotten vervolgens kosteloos ter beschikking te stellen aan personen die over onvoldoende financiële middelen beschikken om in hun dagelijkse levensonderhoud te voorzien.
  2. Het verrichten van alle verdere handelingen, die met het vorenstaande in de ruimste zin verband houden of daartoe bevorderlijk kunnen zijn.

Uitdeelpunten

Het werkgebied van De Stichting Voedselbank Harderwijk omvat de gemeenten Ermelo, Harderwijk en Putten. In iedere gemeente is een uitdeelpunt van de voedselpakketten.

Elke week wordt in Harderwijk, Ermelo en Putten voedsel verzameld, naar de centrale hal in Harderwijk gebracht, uitgezocht en gesorteerd. De kerken en andere organisaties dragen geweldig bij in het aanleveren van producten. Op donderdag rijdt de bus naar Arnhem, waar we bij het landelijk distributiepunt voedsel kunnen ophalen. Op vrijdag is het uitdeeldag. Dan worden de pakketten samengesteld en vanuit de centrale hal in Harderwijk naar de uitdeelpunten in Ermelo en Putten vervoerd. De pakketten kunnen daar door de cliënten worden opgehaald. In Harderwijk is de centrale hal tevens de uitdeellocatie voor de cliënten uit Harderwijk.

Bestuur

De organisatie wordt bestuurd door een algemeen bestuur. De dagelijkse leiding van de organisatie is in handen van de algemene coördinator. De organisatie draait op vrijwilligers en heeft geen betaalde medewerkers in dienst. Ook de bestuursleden zijn onbezoldigd. Het bestuur is verantwoordelijk voor het strategisch beleid, de financiën, de bestuurlijke contacten met overheden en andere instellingen en het afleggen van verantwoording.

Vrijwilligers

Het werk bij De Voedselbank wordt uitsluitend uitgevoerd door een groot aantal vrijwilligers. Voor de algehele coördinatie van de werkzaamheden is er een algemeen coördinator. Daarnaast zijn er coördinatoren voor:

  • Het sorteren en wegzetten van de producten op soort en datum.
  • Het inpakken van pakketten.
  • Het uitdelen van de pakketten.
  • Het ophalen en vervoeren van producten en pakketten.
  • Cliëntenzaken.
  • Administratie.
  • PR, acquisitie en onderhouden van contacten met leveranciers.
  • Schoonmaak en voedselveiligheid.


Klik hier voor het organogram van de Stichting Voedselbank Harderwijk.

Samenwerkingsrelaties

De Voedselbank kan het niet alleen. Naast de inzet van onze vrijwilligers hebben wij een goede samenwerking met diverse organisaties. Zo werken wij onder meer samen met:

  • De Harderwijker welzijnsinstelling ZorgDat, die zorg draagt voor de intake en screening van alle cliënten.
  • Kerkelijke diaconale platforms in Harderwijk, Ermelo en Putten.
  • Maatschappelijke instellingen in Harderwijk, Ermelo en Putten.
  • Collega-Voedselbanken in de regio en Voedselbanken Nederland.
  • Diverse scholen en organisaties in Harderwijk, Ermelo en Putten.
  • De Sternhof, een zorgboerderij in Zeewolde en andere land en tuindersbedrijven uit de Flevopolder.
  • De drie lokale gemeentelijke overheden en politieke partijen.
  • Het bedrijf Betecom, uit Harderwijk, die het pand ter beschikking stelt.
  • In verband met de kledinguitgifte aan cliënten van De Voedselbank:

   -  stichting SOS Kinderdorpen in Putten

   -  de Kledingbank in Ermelo en

   -  het Leger des Heils in Harderwijk.

  • En de bedrijven die u vindt genoemd op de pagina sponsoren.

Voedselbanken Nederland

De Voedselbank Harderwijk is, samen met 163 andere Voedselbanken, aangesloten bij de landelijke organisatie van Voedselbanken: Voedselbanken Nederland. Door dit lidmaatschap houden wij ons aan de richtlijnen die opgesteld zijn en profiteren we daarmee van de voedselverwerving met landelijk opererende voedselbedrijven. Er zijn bijvoorbeeld richtlijnen ten aanzien van de toelating van cliënten en ten aanzien van de garantie van de voedselveiligheid. De landelijke organisatie kent 8 regionale distributiecentra. In november 2013 heeft de Harderwijker Voedselbank zich aangesloten bij het regionale distributiecentrum regio  Arnhem.

Klachtenregeling

Heeft u een klacht over het voedsel of over een vrijwilliger of anderszins, dan bespreekt u in eerste instantie uw klacht met de persoon wie de klacht aangaat.

Kunt u dat niet of komt u er niet uit, dan kunt u uw klacht bespreken met de algemeen coördinator van De Voedselbank.


Wanneer dat geen oplossing biedt of u ziet geen mogelijkheid, dan kunt U contact zoeken met de voorzitter of een van de bestuursleden van De Voedselbank. Dit kan per mail: voorzitter@VoedselbankHarderwijk.nl of secretaris@voedselbank.nl of per brief, die gericht is aan het bestuur, met de vermelding: vertrouwelijk. (zie contact) Vermeld altijd duidelijk uw naam en adres en omschrijf de situatie. Een anonieme klacht wordt niet in behandeling genomen.


Het bestuur van de Landelijke Vereniging Voedselbanken.nl kan een bemiddelende rol spelen als het gaat om de behandeling van een klacht.

Zie www.voedselbankennederland.nl/nl/klachten.


Financieel jaarverslag 2017
- Klik hier


• Jaarverslag 2017 - Klik hier


• Beleidsplan 2017 - 2021 - Klik hier


• Privacy regeling Voedselbank Harderwijk - Klik hier